|
|
|
REGULAMIN
KLASYFIKOWANIA, OCENIANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW GIMNAZJUM
im. ppłk. Wł. ZWIEJSKIEGO "JARUGI"
w SADOWIU
Rozdział I
Rozdział II
Rozdział III
Rozdział IV
Rozdział V
Rozdział VI
Rozdział VII
Rozdział III - OCENA ZACHOWANIA UCZNIA
1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ocenę zachowania roczną ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
4. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy uwzględniając opinię członków rady pedagogicznej i innych pracowników gimnazjum, zespołu klasowego uczniów oraz ocenianego ucznia.
5. Ocena zachowania nie ma wpływu na :
a) ocenę z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.
6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 31 w rozdziale IV.
7.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o honor i tradycje szkoły;
3) dbałość o piękno mowy ojczystej;
4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
5) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
6)okazywanie szacunku innym osobom;
7)przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
8. Szczegółowe kryteria oceny zachowania są następujące :
A) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który :
-wzorowo wypełnia wszystkie postanowienia regulaminu szkolnego, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w klasie i szkole,-jest uczciwy - nie ściąga na sprawdzianach, przedstawia tylko prace wykonane samodzielnie,
-w klasowym zeszycie obserwacji nie ma wpisów o negatywnym zachowaniu, na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły i kolegów oraz prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę i poza nią, nigdy nie używa wulgarnego słownictwa,
-wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
-jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu przyjętych obowiązków powierzonych mu przez nauczyciela, szczególnie wzorowo pełni dyżury klasowe i szkolne,
-systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, nigdy nie spóźnia się z przyczyn ucznia na pierwszą lekcję, a tym bardziej na kolejne godziny lekcyjne,
-szanuje mienie szkolne, społeczne oraz własność kolegów,
-nie ulega nałogom palenia papierosów, picia alkoholu, używania środków odurzających i szkodliwych dla zdrowia.
B) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
-przestrzega regulaminu szkolnego i jest systematyczny w nauce,
-chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska, dokładnie wywiązuje się z powierzonych mu zadań przez nauczycieli,
-systematycznie uczęszcza do szkoły i wszystkie nieobecności usprawiedliwia w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, w semestrze ma nie więcej niż 3 nie uzasadnione, z przyczyn ucznia spóźnienia na pierwszą godzinę lekcyjną w danym dniu, nie spóźnia się na kolejne godziny,
-jest kulturalny, nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć, nie popada w konflikty z kolegami i osobami starszymi, w klasowym zeszycie obserwacji ma nie więcej niż 3 pisemne uwagi dotyczące zachowania, nacechowane niską szkodliwością dla innych i siebie i są to uwagi nie powtarzające się,
-jest prawdomówny, nie oszukuje pracowników szkoły i kolegów,
-bezwzględnie szanuje własność szkolną i kolegów, dba o porządek otoczenia,
-nie ulega nałogom.
C) Ocenę dobrą, która stanowi punkt wyjścia do ustalenia innych ocen zachowania otrzymuje uczeń, który:
-przestrzega regulaminu i pracuje na miarę swoich możliwości,
-wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
-systematycznie uczęszcza na zajęcia, w semestrze ma nie więcej niż 10 nieusprawiedliwionych godzin i nie więcej niż 5 spóźnień na pierwszą godzinę lekcyjną, nie spóźnia się na kolejne godziny,
-nie uczestniczył w bójkach i kłótniach, szczególnie z młodszymi i słabszymi,
-zachowuje się kulturalnie, w ciągu semestru otrzymał nie więcej niż 5 pisemnych uwag o niewłaściwym zachowaniu, jego zachowanie nie przeszkadza w pracy nauczycielom, kolegom i innym pracownikom szkoły, zwracane mu uwagi odnoszą pozytywny skutek,
-szanuje mienie szkolne społeczne i kolegów, nie zanieczyszcza otoczenia.
D) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który :
-nie pracuje na miarę swoich możliwości,
-nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
-uczestniczył w kłótniach i konfliktach,
-w przypadku zniszczenia własności szkolnej lub prywatnej dokonał naprawy lub w inny sposób zrekompensował szkodę,
-nieregularnie usprawiedliwia nieobecności, w semestrze opuścił bez usprawiedliwienia nie więcej niż 20 godzin i spóźnił się nie więcej niż 8 razy,
-w ciągu semestru otrzymał nie więcej niż 9 pisemnych uwag o zachowaniu, są to uwag powtarzające się ale o niewielkiej szkodliwości,
-wykazuje chęć współpracy z wychowawcą, pozytywnie reaguje na uwagi pracowników szkoły.
E) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
-wielokrotnie dopuszczał się łamania postanowień regulaminu szkolnego,
-ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla siebie samego - przynosi niebezpieczne narzędzia, samowolnie opuszcza teren szkoły lub oddala się od grupy,
-ulega nałogom,
-wykazuje brak kultury - jest arogancki, agresywny i wulgarny w stosunku do nauczycieli, personelu szkoły lub kolegów,
-w ciągu semestru otrzymał wiele uwag o niewłaściwym zachowaniu, są to uwagi powtarzające się, świadczące o wielokrotnym i świadomym łamaniu norm zachowania,
-w semestrze opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 20 godzin, często spóźnia się, zwłaszcza na kolejne godziny lekcyjne w ciągu dnia,
-nie robi nic pozytywnego na rzecz klasy i szkoły.
F) Ocenę naganną trzymuje uczeń który:
-ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla siebie i innych,
-bierze udział w bójkach i kradzieżach,
-znęca się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosuje szantaż, wyłudzanie i zastraszanie,
-rozmyślnie zdewastował mienie szkolne lub prywatne,
-wielokrotnie spóźnia się i opuszcza zajęcia edukacyjne,
-działa w nieformalnych grupach,
-pozostaje pod dozorem kuratora lub policji,
-nie wykazuje poprawy mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych.
|
|
|
|
|