|
|
|
REGULAMIN
KLASYFIKOWANIA, OCENIANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW GIMNAZJUM
im. ppłk. Wł. ZWIEJSKIEGO "JARUGI"
w SADOWIU
Rozdział I
Rozdział II
Rozdział III
Rozdział IV
Rozdział V
Rozdział VI
Rozdział VII
Rozdział II - SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1. Ustala się system oceniania w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący | - 6 |
b) stopień bardzo dobry | - 5 |
c) stopień dobry | - 4 |
d) stopień dostateczny | - 3 |
e) stopień dopuszczający | - 2 |
f) stopień niedostateczny | - 1 |
2. Przy zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
3. Oceny semestralne i roczne winny być wyrażone pełnym stopniem przyjętej skali.
4. Oceniane są wszystkie elementy pracy ucznia ( zakres materiału, częstotliwość, zasady przeprowadzania) z uwzględnieniem specyfiki zajęć edukacyjnych:
a) Prace klasowe:
- obejmują materiał z określonego działu,
- liczbę ustala nauczyciel danego przedmiotu,
- termin ustala się z tygodniowym wyprzedzeniem.
b) Krótkie sprawdziany:
- obejmują węższy zakres materiału
- liczbę określa nauczyciel danego przedmiotu,
- przeprowadzane bez zapowiedzi.
c) Odpowiedzi ustne:
- minimum raz w semestrze,
- bez zapowiedzi,
d) Obserwacja ucznia, na którą składają się:
- aktywność i zaangażowanie,
- umiejętność komunikowania się,
- współpraca w grupie,
- poszukiwanie i wykorzystywanie informacji,
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
- rozwijanie osobistych zainteresowań.
e) Prace domowe - oceniane na bieżąco przez nauczyciela.
5. Ustalenia dodatkowe:
a) nauczyciel języka polskiego jest zobowiązany do przeprowadzenia w semestrze dwóch prac klasowych literackich oraz w ciągu roku przynajmniej jednego sprawdzianu językowego lub dyktanda,
b) nauczyciel języka obcego winien wśród ocen cząstkowych uwzględnić sprawdzanie osiągnięć uczniów w zakresie poszczególnych umiejętności:
- rozumienie tekstu czytanego,
- rozumienie tekstu słyszanego,
- sprawność językowo - gramatyczna,
- wypowiedź ustna na zadany temat.
c) jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać prac klasowych wraz z całą klasą, to powinien uczynić to w terminie do dwóch tygodni od daty oddania sprawdzianu klasie lub w przypadku nieobecności z powodu choroby w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
6. Ogólne kryteria wymagań na poszczególne oceny:
a) stopień celujący - wymagania wykraczające obejmują treści:
- znacznie wykraczające poza program nauczania,
- stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
- wynikające z indywidualnych zainteresowań,
- zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych,
b) stopień bardzo dobry - wymagania dopełniające obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to treści;
- złożone, trudne, ważne do opanowania w całym ciągu nauki przedmiotu,
- wymagające korzystania z różnych źródeł,
- umożliwiające rozwiązywanie problemów,
- użyteczne w życiu pozaszkolnym,
- zapewniające pełne opanowanie programu nauczania.
c) stopień dobry - wymagania rozszerzające obejmują treści:
- istotne w strukturze zajęć edukacyjnych,
- bardziej złożone, mniej przystępne niż elementy treści zaliczane do wymagań podstawowych,
- przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści zajęć edukacyjnych,
- użyteczne w działalności szkolnej i pozaszkolnej, w zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
- wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych znanych z lekcji i z podręcznika.
d) stopień dostateczny - wymagania podstawowe obejmują treści:
- najważniejsze w nauczaniu danych zajęć edukacyjnych,
- łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
- o niewielkim stopniu złożoności,
- często powtarzające się w programie nauczania,
- dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- określone programem nauczania na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
- głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.
e) stopień dopuszczający - wymagania konieczne obejmują treści:
- niezbędne w nauczaniu danego przedmiotu,
- potrzebne w życiu codziennym,
- wskazują na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych.
f) stopień niedostateczny - otrzymuje uczeń, który nie opanował w minimalnym zakresie wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej danych zajęć edukacyjnych.
|
|
|
|
|